ALGEMEEN

- Bestuur
- Leden HBS De Heidebloem
- Contributie
- Diverse Links

WEDSTRIJDEN

- Agenda Winter programma
- Agenda Zomer programma
- Agenda CCO
[ Club Competitie Oefen avonden ]

UITSLAGEN

- Winterseizoen
- Zomerseizoen
- C
lub Competitie Oefen avonden

HISTORIE

- Van HBS de Heidebloem
- De Koningen tot Nu
- Fotoboek “de Heidebloem”

KENNISMAKING

- In het Algemeen
- De Mogelijkheden
- De Handboogsport
- Uw Voorgangers

KOFFERBAK MARKT

- In het Algemeen
- Waar en Wanneer
- Agenda
- Standplaats Kosten
- Aanmelden
- Vraag en Antwoord

start pagina

De Oprichting van “De Heidebloem” in 1908

/ Concoursen
/ Feestavonden & Uitstapjes
/ Diversen

Een stukje Geschiedenis

De Voorzitters door de Jaren heen

Bouw Eigen Verenigingslokaal

Groepsfoto 1938, 1983 , 2008 en Korps foto’s

Programma “De Heidebloem” door het Jaar heen

Feiten en Weetjes

Herinneringen Mieke Baetsen

“De Heidebloem” 100 Jaar Jong

Vele Verhalen

Advertenties, Krantenartikelen en Roggel Blaadje

Rommelmarkten van “De Heidebloem”

Roggel 300 en “De Heidebloem”

Kerst verlichting in Roggel

Het vizier op erevoorzitter Frits Levels

Pierre Van Horne Goud Waard voor de Vereniging

De Gebroeders Joosten

Het Echtparen Kampioen Levels - van Rijt

De Waarnemer / Redactie

Ook de opslagplaatsen moeten leeg gehaald worden. Hier wordt vrijdags meestal al mee begonnen. Vele spullen zijn er in de loop der jaren op onze rommelmarkten verkocht. Niets is te gek om te verkopen als het ons wordt aangeboden. Van (sloop)auto en aanhangwagen tot caravan. Oud ijzer, haarden, kachels, koelkasten, afzuigkappen en diepvriezers, meubels, bedden, kasten, bankstellen, fietsen, kinderwagens en grasmaaiers, speelgoed, boeken, kleding, lampen, televisies, radio’s, platenspelers en computers. Maar ook bloempotten (al dan niet met planten), vazen, servies, bestek, curiosa en antiek, al wordt dit de laatste jaren minder. Van landbouwartikelen tot handgereedschap, dieren-benodigdheden, toiletpotten, wasbakken. Teveel om op te noemen.

De eerste jaren begon de markt pas ´s middags. De laatste jaren zijn we ´s morgens om 11.00 uur al gestart. Al vroeg verzamelen zich de eerste kooplustigen voor de poort. Op het moment dat de markt open gaat, stormen de vele bezoekers naar binnen. Iedereen wil de eerste zijn en dan gaat het er niet altijd even zachtzinnig aan toe. In een mum van tijd stroomt het terrein vol.

Binnen een mum van tijd komen de verkopers in de hele wei handen en ogen te kort. Vooral in het eerste uur is het druk, daarna wordt het minder. Er wordt volop gehandeld en ook afdingen hoort er zeker bij. Er wordt massaal met spullen gesleept en voor kopers is het vaak een hele onderneming om de gekochte spullen bij de auto te krijgen.

Ongeveer 1 uur na aanvang van de markt begint de verkoop bij opbod. De beste spullen (in onze ogen) welke wij hebben ingezameld, worden bij opbod verkocht. Ook onze eigen leden staan hierbij vaak volop mee te bieden. De verkoop bij opbod kan vanaf het buffet worden gevolgd. Na enkele uren is de voorraad spullen flink leeg “geplunderd” maar toch staat de wei dan nog best vol. Een hele klus om alles wat over is gebleven op te ruimen.

Vele van de nog overgebleven spullen zijn vaak nog bruikbaar. Kleding is altijd ter beschikking gesteld aan instanties die dit inzamelden. Zo is er kleding naar kloosters gebracht en met hulptransporten naar Polen, Joegoslavië en de laatste jaren naar Roemenië gegaan. Evenals bruikbare bedden, speelgoed, meubels, sanitair en dergelijke, die ook opgeladen werden door hulptransporten voor Polen en Joegoslavië.

Met opruimen wordt zondags al gestart. Als de eerste container vol is, is het terrein nog lang niet leeg, maar dan wordt er wel gestopt met opruimen. Maandags gaan we verder met opruimen. Vaak lukt het zelfs maandags niet om het opruimen af te ronden. Als dan eindelijk alles weg is, dan kunnen de kramen en tentjes weer worden afgebroken en uiteindelijk is, meestal na minstens een hele week werken, het terrein weer leeg.

De “day after” (maandag) kent in de middaguren al jaren een traditie. Voor de werkers op de maandag is er koffie met vlaai. Deze wordt al jaren genuttigd bij de familie van de Boogaart. Inmiddels hebben we 16 rommelmarkten achter de rug.
Pas bij de 15e rommelmarkt zijn we gestart met het heffen van entree. In 2007 zou eigenlijk de 17e editie van onze rommelmarkt georganiseerd moeten worden. We hadden dat jaar echter ook al een concours en beide activiteiten in een jaar werd wat veel van het goede. Daarnaast speelden ook andere overwegingen een rol bij het besluit om in 2007 geen rommelmarkt te organiseren.

In 2009 is men begonnen met het organiseren van de kofferbak markten. Deze zijn de eerste keren georganiseerd op ons eigen terrein langs het verenigingslokaal. En in 2012 is in overleg met de aangesloten winkeliers en gemeente Leudal besloten om deze markt in het centrum van Roggel te houden. Deze worden dan 3x per jaar georganiseerd, en vallen gelijktijdig met de lente, tiroler en herftsmarkt.