ALGEMEEN

- Bestuur
- Leden HBS De Heidebloem
- Contributie
- Diverse Links

WEDSTRIJDEN

- Agenda Winter programma
- Agenda Zomer programma
- Agenda CCO
[ Club Competitie Oefen avonden ]

UITSLAGEN

- Winterseizoen
- Zomerseizoen
- C
lub Competitie Oefen avonden

HISTORIE

- Van HBS de Heidebloem
- De Koningen tot Nu
- Fotoboek “de Heidebloem”

KENNISMAKING

- In het Algemeen
- De Mogelijkheden
- De Handboogsport
- Uw Voorgangers

KOFFERBAK MARKT

- In het Algemeen
- Waar en Wanneer
- Agenda
- Standplaats Kosten
- Aanmelden
- Vraag en Antwoord

start pagina

De Oprichting van “De Heidebloem” in 1908

/ Concoursen
/ Feestavonden & Uitstapjes
/ Diversen

Een stukje Geschiedenis

De Voorzitters door de Jaren heen

Bouw Eigen Verenigingslokaal

Groepsfoto 1938, 1983 , 2008 en Korps foto’s

Programma “De Heidebloem” door het Jaar heen

Feiten en Weetjes

Herinneringen Mieke Baetsen

“De Heidebloem” 100 Jaar Jong

Vele Verhalen

Advertenties, Krantenartikelen en Roggel Blaadje

Rommelmarkten van “De Heidebloem”

Roggel 300 en “De Heidebloem”

Kerst verlichting in Roggel

Het vizier op erevoorzitter Frits Levels

Pierre Van Horne Goud Waard voor de Vereniging

De Gebroeders Joosten

Het Echtparen Kampioen Levels - van Rijt

De Waarnemer / Redactie

Roggel 300 en “De Heidebloem”

1679-1979 "Roggel 300" en de rol van “De Heidebloem” in dit feestelijke jaar.

Als start geeft de gemeente Roggel een extern bureau de opdracht om een groots feestprogramma op te zetten voor de viering van Roggel 300. Het kostenplaatje, dat aan deze plannen hangt, is echter zo hoog dat een commissie vanuit de gemeente de plaatselijke verenigingen en ondernemers vraagt om activiteiten voor de gemeenschap te organiseren die wel haalbaar zijn.

Tijdens een vergadering bij de Beukelaer om vast te stellen, welke vereniging eventueel wat wil organiseren, geeft De Heidebloem te kennen een groot tent feest, een zeepkisten race, een fancy fair voor de jeugd, een antiek- en curiosa markt en een rommelmarkt voor haar rekening te willen nemen. Daar wij gelijktijdig met de bouw van een geheel nieuwe accommodatie aan de Kunneweg bezig zijn, komt er onvoorstelbaar veel werk op ons af en dat hebben we geweten ook.

Om te beginnen met 11 augustus. Die zaterdag is voor 's avonds een Beierse avond gepland met speenvarkens aan het spit. Er moet gezorgd worden voor een tent, orkest, tap, slager, meubilair, terrein enz. Het evenement zal plaats vinden op het terrein Apollolaan - hoek - Brugstraat (het huidige Fluppehofje). Op dinsdag voorafgaand wordt de tent al opgezet en daarna is het aanslepen van materialen aan de orde, voor het inrichten van de tent en het versieren van het terrein er omheen. Tot op het laatste moment toe moeten er nog vele klusjes gedaan worden om de puntjes op de i te zetten.

Zaterdagavond 6 uur, eindelijk is het zover. De speenvarkens hangen aan het spit en daarnaast worden nog allerlei hartige hapjes verzorgd door slagerij Hermanns uit Weert. Die Heimatkapelle uit Neerkant zorgt voor schitterende Egerländer en Tiroler muziek op een groot podium. De nodige pullen staan klaar op het buffet en de dansvloer met veel zitjes er omheen, beloven de bezoekers een geweldige sfeer voor een fijne avond. Maar ondanks het mooie weer wil het eerst niet vlotten met de belangstelling. Er heeft wel al een gezin van de camping plaats genomen en zij bestellen een flesje limonade en vier rietjes. Dat schiet dus niet erg op.

Langzamerhand begint toch een stroom bezoekers op gang te komen, zodat het uiteindelijk toch een geslaagd en tot in de late uurtjes durend feest wordt. De volgende dagen is het weer afbreken en opruimen geblazen.

Voor zaterdag 25 augustus staat een zeepkisten race en kinder fancyfair op het programma. De zeepkisten race vindt 's middags plaats op het Pietersplein, waar met dranghekken een parcours is uitgezet. Daar wordt vanaf 2 uur met enorme inzet en fanatisme gestreden om de prijzen van snelste racer, de mooiste zeepkist en de meest ludieke creatie.

Hierna verplaatst alles zich naar La Rochelle, waar een schitterende fancyfair is opgebouwd met honderden prijzen, waar voor ieder spel slechts 25 cent betaald moet worden. Hier word ook de prijsuitreiking verricht van de zeepkisten race en worden door Pieter Theelen de winnaars bekend gemaakt van een door hen georganiseerde teken- en kleurwedstrijd. Bij de fancyfair doet zich het fenomeen voor, dat de ouders zo fanatiek bezig zijn met hun kinderen van het ene naar het andere spel te slepen, dat ze geen tijd hebben voor een lekker drankje aan het buffet (zou het kwartje met altijd prijs daar de oorzaak van zijn geweest?).

Na afloop hiervan in sneltreinvaart naar het Pietersplein om dit met dranghekken af te zetten en 2 entreeposten in te richten aan de Pastoor Hanraetsstraat en bij de toegang tussen de Beukelaer en Crins. Dit alles voor de antiek- en curiosa markt die daar de volgende dag, zondag 25 augustus, gehouden zal worden. De handelaren en standhouders, die daar zullen komen plus de nodige marktkramen zijn geregeld door een externe organisator. Daarnaast is er al vanaf het begin van de week druk gewerkt op het terrein Apollolaan - Brugstraat om alles in te richten voor de grote rommelmarkt op zondag.

Op vrijdag en zaterdag wordt doorlopend af en aan gereden om alle spullen, die op 23 juni tijdens een ophaal ronde door het hele dorp, waren opgeslagen bij Dre Derikx op het Strubben, naar het markt terrein te transporteren. Als de rommelmarkt om 1 uur van start gaat, is het in het begin een gigantische drukte en puinhoop (kopers proberen hun gekochte spullen tegen de stroom in bij hun auto te krijgen). Veel mensen trekken van de antiek markt naar de rommelmarkt en omgekeerd. Als ´s avonds de rust na einde van de markten weer wat is teruggekeerd, wordt waar mogelijk al een begin gemaakt met opruimen.

Met het opmaken van een eerste balans van dit hectische weekend kunnen we gerust stellen dat er ontzettend veel mensen in Roggel zijn geweest en dat we voor een echte happening hebben gezorgd. Nadat de volgende dagen alles is opgeruimd kunnen we overgaan tot de orde van de dag en onze volle aandacht op de verdere afbouw van ons clublokaal richten. Terugziend op alle gehouden activiteiten overheerst een gevoel van dankbaarheid voor de geweldige steun die we van alle Roggelse mensen hebben gekregen om ons aandeel in de viering van ''Roggel 300'' prominent gestalte te geven.